woensdag 22 mei 2019

Soren Sveistrup - Oktober

Oktober is een spannende debuutthriller

Deze dikkerd lag al een paar maanden op mijn nog-te-lezen-plank klaar en deze vakantie vond ik een mooi moment om het boek er bij te pakken. Kinderen op de opvang, kopje thee erbij, zonnebril op en benen omhoog. Je moet goed voor jezelf zorgen, zoals mijn 90-jarige schoonoma deze week nog aan mij schreef.

‘Oktober’ is de debuutthriller van Soren Sveistrup die blijkbaar de bedenker van de tv-serie ‘The Killing’ is, nou ken ik de serie enkel van naam, maar het wekt in ieder geval de verwachting dat het boek goed geschreven is en goed in elkaar zit. Dit is ook zeker het geval. De korte hoofdstukken (en ruime bladspiegel) zorgen ervoor dat het boek snel wegleest. De korte hoofdstukken laten ook zien dat Sveistrup van beroep scenarioschrijver is, mooie ensceneringen en dialogen wisselen elkaar af.

Het verhaal draait om Rosa Hartung, minister van Sociale Zaken, die een jaar na de verdwijning van haar dochter weer terugkeert op haar post. Vanaf dag één blijkt dat de zaak duidelijk nog niet opgelost is. Er vinden verschillende moorden plaats die terugverwijzen naar de verdwijning van Kristine Hartung. Rechercheur Hess, tijdelijk terug van Europol, assisteert Naia Thulin.

Thulin is een mysterieuze vrouw, van wie we weinig te weten komen, ze is sterk en heeft behalve haar dochter geen familiebanden en houdt de mensen om haar heen op een afstandje. Hess is wel van haar gecharmeerd, net als technicus Simon Genz, maar Thulin blijft liever op zichzelf. Ze heeft veel door, maar toch blijft de moordenaar de twee rechercheurs steeds een paar stappen voor. Dat geeft veel spanning, maar zorgt er ook voor dat je, in mijn ogen, niet genoeg kan meepuzzelen. De ontknoping is erg goed opgezet, maar doordat er net te weinig aanwijzingen van te voren zijn gegeven was ik toch niet helemaal tevreden. 

Toch geef ik vier sterren voor deze goedgeschreven debuutthriller met superspannend einde. Alleen al voor het sociale engagement en de bijzondere persoonlijke links naar de minister van Sociale Zaken die hij in het boek heeft weten te brengen. Ik ben erg benieuwd wat Sveistrup nog meer kan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten