dinsdag 11 september 2018

Sarah Sluimer – Keizer


Interessant debuut over werken, liefhebben en afbrokkelen
 
Leo is een gevierd theatermaker, althans zo ziet hij zichzelf. Hij is de keizer van zijn keizerrijk en zowel zijn acteurs als zijn partner moeten hem maar volgen. Alles veranderd echter wanneer hij Victor ontmoet die hem een fantastische ruil aanbiedt. In ruil voor een theaterbewerking van zijn biografie ontvangt Leo een appartement dat helemaal wit en leeg is. Ideaal voor een man die niet tegen hitte kan door zijn waterhoofd en gek wordt van andere mensen. Victor stelt echter nog één andere eis en dat is dat zijn zoon Ros, schrijver van de biografie, bij de ontwikkeling van de voorstelling wordt betrokken.

Langzaam brokkelt Leo’s keizerrijk af. Zijn partner Bob verlaat hem. Hij heeft ellenlange ruzies met zijn moeder. Verliest zich in jeugdherinneringen over de tijd dat hij leerde de wereld naar zijn hand te zetten. Zijn acteurs komen in opstand, en zijn meisje krijgt een relatie met Ros. Het is wachten tot het moment dat Leo zelf afbrokkelt.

Sluimer heeft een interessant verhaal neergezet. Waar ik in het begin het personage Leo erg overtrokken vond (al kan dat ook komen doordat ik mij niet thuis voel in de theaterwereld) begon ik steeds meer met hem mee te leven. In zijn gekte is het onduidelijk wat waar is en wat niet en dat maakt het verhaal spannend en onverwacht. Dit is een man die zich volledig verliest in zijn werk en daardoor niets of niemand meer kan liefhebben, enkel nog de leegte kan waarderen.

Het boek is krachtig en beeldend. Het is prettig geschreven en ook de korte hoofdstukken maken het boek behapbaar. Het was voor mij niet een boek om in één keer uit te lezen, soms wat het genoeg en wilde ik eerst weer even na kunnen denken over het verhaal. Dit is een debuut waarbij ik benieuwd ben wat er nog meer gaat komen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten