zondag 9 november 2014

Wat te lezen?

Een blogpost?
Normaal gesproken post ik vooral recensies en zo nu en dan een verslag van een Meet & Greet met een auteur, maar een blog is er natuurlijk vooral om zelf verhalen te vertellen. Nou ben ik geen creatief schrijver, ik hou me liever bij de principes en strakke richtlijnen van de wetenschap, maar nu ga ik het toch een keer proberen. Het is misschien ook wel een mooie start, na een blogstilte van bijna een half jaar waarin ik ben verhuisd en mijn zoontje twee keer zo oud is geworden. 

Op het thrillerfestival in Zoetermeer een paar weken geleden sprak ik met een mij vrij onbekende, want debuterende, schrijver en zijn vriendin. Ik had zijn boek gelezen voor de longlist van de Crimezone Debuutprijs, hij had de shortlist niet gehaald en vond het leuk om daarover te praten, want zoals hij later mailde: "kritiek is een cadeau, al is het soms even slikken :-)", een houding waar ik nog wat van kan leren.

Zijn vriendin kwam op een gegeven moment met de vraag: wat raadt een echte recensent nou aan om te lezen?, en pakte haar iPhone om mee te schrijven. Wow, toen was ik toch echt wel een beetje trots, een echte recensent, ik? De verbazing was bij mij net zo groot als vorig jaar op hetzelfde festival toen bleek dat ik bij veel uitgeverijen bekend was als blog-recensent. Toch wel heel erg tof. Ja en dan moet je zo eens wat namen uit je mouw schudden en als ik het goed heb onthouden waren dat: Jo Nesbo, Karen Slaughter, Unni Lindell, Camilla Läckberg en Henning Mankell. Dat zijn toch wel mijn favoriete thrillerauteurs.

Nu was ik al een tijdje aan het nadenken over lijstjes met mooie boeken en las mijn man gister (na een jaar) eindelijk 'Het Rode Korenveld' van Mo Yan uit. Ooit van mij gekregen, maar nooit door mij gelezen en dat moest ik toch echt gaan doen. Toen zijn we allebei aan een rangordering begonnen met boeken die de ander nog moest lezen van de een en die wilde ik met jullie delen. Criterium was: boeken die ons veranderd hebben. Allemaal andere gave boeken (en misschien wel betere) staan er niet tussen omdat ze al door ons beide waren gelezen, wellicht een onderwerp voor later...

Stéfanie moet lezen:

-Philippe ClaudelHet verslag van Brodeck
-Oriana FallaciEen Man
-Erlend LoeDoppler
-Arthur JapinDe zwarte met het witte hart
-Aravind AdigaDe laatste man in de toren
-John MarsdenMorgen toen de oorlog begon - serie
-Mo YanHet Rode Korenveld
-Marion BradleyNevelen van Avalon
-Karel Glastra van LoonDe Onzichtbaren
-Aldous HuxleyBrave New World
-Per Olof EnquistHet bezoek van de lijfarts
-Karel Glastra van LoonDe Passievrucht

H moet nog lezen:

Thrillers
Jean-Christophe GrangéDuivelseed
Carin GerhardsenPeperkoekenhuis
Nele NeuhausSerie
Ad vd LisdonkHet Amazoneverbond
Max BarryLexicon
Hakan NesserBarbarotti
Arjen LubachIV


Romans
Richard RussoEmpire Falls
Chan Koon-ChungDe vette jaren
Hilary MantelWolf Hall
Adam Johnson Gestolen Leven
Peter ManseauDe bibliotheek van onvervulde dromen
Juan Gabriel VasquezHet geluid van vallende dingen
Judith SchalanskyDe lessen van mevrouw Lohmark
Tea ObrehtDe tijgervrouw van Galina
Carlos Ruiz ZafonHet spel van de engel
Nicole KrausDe geschiedenis van de liefde
Francisco AzevedoFamilie is het moeilijkste gerecht
Arthur JapinVaslav

Dus, als je nog wat inspiratie nodig hebt voor de feestdagen...





Geen opmerkingen:

Een reactie posten