maandag 31 oktober 2011

Recensie Paul Murray - Skippy tussen de sterren

Ster aan de hemel, ster op de grond.
Skippy tussen de sterren van Paul Murray is op zijn minst bijzonder te noemen. Het is niet vaak dat de hoofdpersoon in een roman in het eerst hoofdstuk overlijdt en ook niet dat dat een middelbare scholier is. Dat is niet het enige waarin Murray zich onderscheidt, hij laat gebeurtenissen en het leven vanuit verschillende personages zien; bijvoorbeeld Skippy die verliefd is op Lori en pillen slikt, Ruprecht van Doren (de nerd), Howard de lafaard (een docent), Tom (de priester). Al deze personages (behalve de priester) kon ik één op één terugvertalen naar mijn eigen middelbare schooltijd al speelt het zich af in een ander land (Ierland) en op een kostschool.
Het bijzondere is dat je niet alleen de belevingswereld van de personages meekrijgt, maar ook hun taalgebruik. Al gebiedt de eerlijkheid mij dat ik het gesjeesde middelbare school jongenstaaltje op een gegeven moment ook wel weer zat was en erg blij als het perspectief weer naar de volwassenen ging. Gelukkig laten de personages erg veel ontwikkeling zien, naar de dood van Skippy toe en in de verwerking van de dood van een vriend, klasgenoot of leerling. Hierdoor blijf je doorlezen en meeleven met het verhaal. Het is een prachtig boek en ik ben erg blij dat ik het gelezen heb, maar als ‘editor’ zou ik er toch 50-100 bladzijden afhalen. Sommige ‘tussenverhalen’ duren net te lang en het boek zou aan vaart kunnen winnen zonder aan verhaal te verliezen.
Maar uiteindelijk draait het om Skippy. Skippy is een kleine ster zolang hij in leven is en een bijzondere vriend die je past leert kennen als hij overleden is, nu blijft hij voor mij een ster in mijn boekenkast.

Geen opmerkingen: