zaterdag 20 januari 2018

Michelle Visser – Een lucht vol Franse dromen



Lekkere feelgood
Zo nu en dan vind ik het heerlijk om even niet literair bezig te zijn en een thriller of feelgood roman te lezen. De Boekerij voorziet mij regelmatig van dit soort lekkere tussendoortjes, zie bijvoorbeeld ook mijn recensie over Een Portugese droom. Nu las ik het vervolg op ‘Het huis met de blauwe luiken’ (dat ik niet gelezen heb), ‘Een lucht vol Franse dromen’.

Het boek gaat over Anneloes Beekman, een Nederlandse die in Frankrijk een chambres d’hôtes begint. Ze verbouwt een oude boerderij en verhuurt drie slaapkamers aan gasten, maar ze heeft meer klandizie nodig en meer inkomsten dan alleen de opbrengsten uit de verhuur. Daarom besluit ze het aanbod van haar vriendin Julie aan te nemen om een goede website voor haar te ontwerpen en als ze de mogelijkheid krijgt om columns te schrijven over haar leven gaat ze daar voor.

Tijdens het boek komen er steeds meer mogelijkheden op haar pad. Zo gaat ze in de leer bij haar vrienden Mo en Martijn om voor haar gasten te kunnen gaan koken en besluit ze een hoekje van haar schuur in te richten als Brocante. Ze omringt zich met lieve en leuke mensen zoals haar buurvrouw Georgette, de uitbaatster van het lokale restaurant en klusjesman Sjoerd.

Tussen de bedrijven door snijdt Visser een aantal belangrijke thema’s aan, al voelt het soms wat ‘gemaakt’ of onnatuurlijk. Alsof er een lijstje met onderwerpen was die ze echt aan bod wilde laten komen. Zo vond ik het mooi dat ze de problematiek van homoseksualiteit en van homoseksualiteit binnen de moslimgemeenschap aan bod laat komen, maar vind ik de rol van het dorp tijdens de Tweede Wereldoorlog wat abrupt. Dat had veel sterker kunnen worden uitgewerkt, ook in een feelgood roman.  

Het boek leest lekker door, al moest ik er wel even inkomen dat een heel groot deel vanuit de derde persoon vertelt wordt, maar dat went al snel. En aan het eind komt alles gelukkig goed en liggen er nog genoeg mogelijkheden voor een derde boek. Al met al, is het een goed leesbaar boek, met aardige observaties en een fijn liefdesverhaal erachter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten