zondag 9 september 2012

Carlos Ruiz Zafón - De gevangene van de hemel



Een prachtboek
De gevangene van de hemel is het derde deel uit de serie rondom het Kerkhof der Vergeten Boeken en Zafón heeft er weer een prachtig boek van gemaakt. Fermín de Romero de Torres gaat trouwen en om te trouwen heb je officiële papieren nodig, die heeft hij niet. Hij moet zijn vriend Daniel Sempere de waarheid vertellen over zijn verleden en die waarheid neemt ons mee naar de krochten van de Spaanse burgeroorlog en de begindagen van het Franco-regime. We komen te weten waar Fermín is geweest in die jaren en wat hij heeft meegemaakt. Zijn geschiedenis blijkt sterker samen te hangen met die van Daniel dan we van te voren konden vermoeden...

Soms lijkt de serie over het Kerkhof der Vergeten Boeken wel een droste-effect. In de verschillende boeken wordt direct verwezen naar de eerdere boeken. Zo vindt Daniel aan het eind van De gevangene van de hemel een kopie van  Het spel van de Engel, het vorige boek uit de reeks. Hetzelfde gebeurd met de verschillende personages. Dit maakt dat de boeken het best in serie gelezen kunnen worden. Ik merk, nu ik het derde deel heb gelezen, dat ik eigenlijk deel één en twee eerst had moeten herlezen, dat ga ik zeker doen als het vierde deel van de serie uitkomt. Het boek is, volgens mij, wel heel goed op zichzelf te lezen, maar de echte diepgang en de complexiteit van het verhaal blijken uit de serie. Elke keer wordt er weer een laagje toegevoegd.

Wat Zafón zo’n goede schrijver maakt is dat je meegezogen wordt in het verhaal. Het boek heeft bijna driehonderd bladzijde, maar ik heb het in één keer uitgelezen (met dank aan de vakantie). Je wilt alleen maar meer. Ik vind het ook erg knap hoe Zafón de geschiedenis van Spanje weet te verweven met de geschiedenis van zijn personages. Hierdoor krijgt het geheel een gevoel van realiteit, je gelooft wat hij schrijft. Al met al een aanrader, zowel voor mensen die de eerdere delen hebben gelezen als zij die nog moeten beginnen.

Oordeel: 9+

Geen opmerkingen:

Een reactie posten