zaterdag 22 september 2018

Mo Gawdat – De logica van geluk



Best logisch, die logica van geluk

Gawdat heeft een missie, tien miljoen mensen gelukkig laten zijn (www.solveforhappy.com en https://www.onebillionhappy.org). Na het verlies van zijn zoon aan een voorkombare medische misser zinkt hij in, totdat hij bedenkt dat zijn zoon hem een doel mee heeft gegeven: blijven werken en goede dingen voor de mensen betekenen. Dit wil Gawdat doen door zijn zoons manier van leven, vol liefde en geluk, door te geven aan de wereld. Zodat iedereen haar/zijn ‘geluksformule’ kan vinden.

De logica van geluk bestaat volgens Gawdat min of meer uit twee dingen: realistische verwachtingen hebben en ontdekken dat jij niet je gedachten bent. Door realistische verwachtingen te hebben zijn je verwachtingen in balans met de realiteit en balans is een belangrijke voorwaarde voor geluk. Daarnaast laat hij zien dat veel mensen zich laten leiden door hun gedachten, terwijl die voor een groot deel op (foutieve) aannames uit een (oer)brein voortkomen dat gericht is op het ontdekken van gevaar. Hierdoor zien we de wereld vaak somberder in dan nodig. Door doorvragen op onze (negatieve) gedachten komen we uit bij een veel positiever beeld.

Dit laatste ben ik aan het uitproberen en het is best een goede manier om niet te gefrustreerd te raken over de dagelijkse irritaties en stressmomenten. Of het op de lange termijn (meer) geluk gaat brengen, dat zal de tijd moeten leren. Het boek is makkelijk te lezen en de grappige plaatjes helpen om de hoofdstukken goed door te komen. Het boek is ingedeeld in vier delen, waarbij het derde deel één lang hoofdstuk is.

In het vierde deel raak ik hem echter kwijt bij het hoofdstuk over religie. Hij probeert intelligent design / god te bewijzen door te laten zien dat evolutie heel onwaarschijnlijk is, maar begaat daarbij een paar, in mijn ogen, wiskundige (?) fouten rondom kansberekening en evolutie. Volgens mij was hij beter af geweest door een hoofdstuk te schrijven over een geloof waar hij troost uit put en waarom hij toch in god gelooft ondanks dat het moeilijke te bewijzen is zonder daarbij het ‘bewijs’ voor god uit het ‘niet bewijs’ voor intelligent design te halen. Gelukkig kan ik me erg vinden in zijn eerdere hoofdstuk over liefde.

Het mooie van het boek vind ik dat je kunt gebruiken wat bij je past. Dat is ook wat Gawdat steeds aangeeft. Gebruik wat bij je past en laat liggen wat je niets vindt. En alleen van de cover word ik al vrolijk. Daarnaast ook nog een sympathiek doel om zo veel mogelijk geluk te willen verspreiden. Ik ben voor. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten